پیوند لثه
ارتودنسی اصطلاحات دندانپزشکی ایمپلنت بهداشت دهان و دندان پوسیدگی دندان جدید جراحی جراحی لثه زیبایی کودکان کلینیک تاج دنتال 0 نظر کاربران 6 فروردین 1398

پیوند لثه چیست؟ روش ها، نحوه درمان و مدت زمان ترمیم

پیوند لثه نوعی از عمل جراحی دندان است که برای اصلاح اثرات عقب رفتگی لثه انجام می شود. این یک عمل جراحی سریع و نسبتا ساده است که در آن یک پریودنتیست یا متخصص پریودنتیت ، بافت را از سقف دهان برداشته و از آن برای لثه آسیب دیده تا جایی که عقب رفته است استفاده می کند.

عقب رفتگی لثه زمانی اتفاق می افتد که بافت لثه از بین می رود و بیشتر دندان و ریشه را در معرض دید قرار می دهد. این امر ممکن است باعث افزایش حساسیت، به ویژه هنگام خوردن یا نوشیدن غذاهای گرم یا سرد شود. از آنجایی که عقب رفتگی لثه به آرامی اتفاق می افتد، بسیاری از مردم متوجه نمی شوند که این اتفاق برای آنها اتفاق می افتد.

در صورت عدم درمان، عقب رفتگی لثه در نهایت منجر به از دست رفتن دندان می شود. بعضی از افراد به منظور زیبایی تصمیم به پیوند لثه می گیرند. به همین دلیل پیوند لثه یکی از روش های اصلاح طرح لبخند محسوب می شود.در حالی که بعضی دیگر ، پیوند لثه را برای محافظت از دندان در معرض آسیب انجام می دهند.

انواع روش های جراحی لثه

پیوند لثه با روش های مختلفی انجام می شود. نوع عمل جراحی به شدت آسیب و نیاز های فردی بستگی دارد. یک پریودنتیست باید در مورد انواع مختلف جراحی و انتخاب مناسب ترین گزینه با بیمار صحبت می کند. قبل از شروع پیوند لثه، پريودنتيست يک بي حس کننده موضعی برای بی حس كردن آن ناحيه به كار می گيرد تا بیمار حین جراحی دردی نداشته باشد. او ممکن است قسمت هایی از لثه های موجود را نیز از بین ببرد تا ریشه دندان را در معرض نور قرار دهد و تمیز کند.

پیوند لثه

سه نوع مختلف جراحی پیوند لثه عبارتند از:

پیوند بافت اتصال

در این روش پریودنتیست:

1. در بافت سقف دهان یک فلپ ایجاد می کند و بافت زیرین را از زیر بالاترین لایه بر می دارد .
  2. بافت را از سقف دهان برداشته و برای پوشاندن ریشه دندان مورد نظر بخیه می زند .
  3. سپس فلپ روی سقف دهان را می پوشاند .

پیوند لثه آزاد

این روش ترجیح داده شده برای افرادی است که دارای لثه های نازک هستند و برای افزایش لثه نیاز به بافت بیشتری دارند.در این روش پریودنتیست بافت را به صورت مستقیم از لایه بالای بافت لثه بر روی سقف دهان جدا می کند. این بافت را به منطقه لثه موجود متصل می کند.

پیوند پدیکال (جانبی)

این روش ترجیح داده شده برای افرادی است که بافت لثه زیادی در نزدیکی دندان مورد نظر دارند .

در این روش پریودنتیست:

1. بافت پیوندی را از لثه نزدیک دندانی که نیاز به درمان دارد برمی دارد.
  2. تنها بخشي از اين بافت را قطع مي کند و يک لبه متصل را نگه میدارد.
  3. بافت بالا یا پایین را گسترش می دهد، ریشه های دندانی در معرض دید را پوشش می دهد و نگه می دارد.

پریودنتیست ممکن است به جای برداشتن بافت مورد نیاز از لثه خود بیمار از یک بانک بافت استفاده کند.

پیوند لثه

چطور برای جراحی پیوند لثه آماده شویم؟

بیمار نیاز به آمادگی خاصی ندارد. با این حال، لازم است اطمینان حاصل شود که یک عضو خانواده یا دوست کنار بیمار باشد . این مساله بسیار مهم است زیرا داروهایی که برای کنترل درد تجویز شده اند برای فردی که عمل جراحی لثه داشته در هنگام رانندگی ناامن است. افرادی که پیوند لثه انجام می دهند نیاز به بستری ندارند و می توانند به خانه بازگردند. یک پریودنتیست باید همه دستورالعمل های پس از جراحی را برای اطمینان به بیمار اطلاع دهد .

قبل و بعد پیوند لثه
پیوند لثه : یک فرد باید پس از انجام این کار، بیمار را به خانه برساند.

مراقبت های بعد از جراحی

بیمار برای بهبودی باید موارد زیر را انجام دهد :

• اجتناب از نخ دندان کشیدن و مسواک زدن در محل درمان
  • استفاده از یک دهانشویه خاص که کنترل پلاک را انجام می دهد
  • مصرف آنتی بیوتیک ها برای کاهش خطر ابتلا به عفونت
  • اجتناب از تمرین شدید
  • اجتناب از غذاهایی که سخت هستند
  • خوردن غذاهای نرم و سرد، به عنوان مثال، بستنی، ماکارونی، تخم مرغ، ماست و پنیر نرم
  • اجتناب از سیگار کشیدن

درد و ناراحتی که هر فرد تجربه می کند با دیگری متفاوت خواهد بود. برای مثال، اگر پریودنتیست از بانک بافت استفاده کند، فرد باید احساس درد کمتری داشته باشد. اگر بافت از سقف دهان خارج شود فرد ممکن است چند روز احساس درد کند. فرآیند بهبودی اغلب سریع است، برای اینکه بهبودی کامل حاصل شود معمولا 1 یا 2 هفته زمان لازم است.

افراد می توانند داروهای ضد درد (OTC) یا داروهای تجویزی را برای کمک به درمان یا هر گونه ناراحتی مصرف کنند. پس از انجام این جراحی، ممکن است دندانها حساسیت بیشتری نسبت به حالت معمول داشته باشند، به خصوص در هنگام مصرف غذاهای گرم و سرد. بیماران برای کاهش حساسیت دندان می توانند از خمیر دندان یا دهانشویه مخصوص حساسیت دهان و دندان استفاده کنند .

اکثر مردم می توانند روز بعد از عمل به سر کار خود بازگردند.

یک فرد احتمالا بعد از عمل جراحی با دندانپزشک خود یک قرار ملاقات داشته باشد تا پروسه بهبودی در حال پیشرفت را کنترل کند .

بیماران باید بعد از عمل جراحی خود یک ویزیت با دندانپزشکشان داشته باشند تا پروسه بهبودی تحت نظر قرار گیرد. دندانپزشک ممکن است در صورت لزوم بعضی بخیه ها را بردارد. ظاهر لثه بعد از جراحی تفاوتی نخواهد کرد اما بیمار ممکن است موقتا احساس تنگی و کشیدگی در دهان خود داشته باشد

آیا عوارضی وجود دارد؟

عوارض جراحی پیوند لثه کم و غیر معمول است. با این وجود ممکن است افراد موارد زیر را تجربه کنند:

• خونریزی لثه
  • لثه های متورم
  • دندان ها آزادی بیشتری احساس می کنند (هر چند این امر موقت است)
  • حساسیت دندان
  • فضاهایی که ممکن است بین دندان ها ظاهر شوند
  • عفونت

گاهی اوقات ممکن است بافت پیوندی به محل مناسب پیوند نشده باشد. البته این امر بسیار نادر است، اما اگر این اتفاق بیفتد، فرد ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

بعضی از مردم  طرح لبخندشان بعد از جراحی پیوند لثه نمی پسندند. در این شرایط، ممکن است پریودنتیست در لثه ها تغییراتی ایجاد کند.

چه زمانی نیاز به کمک دارید؟

اگر بیماران متوجه علائمی شدند که نشان دهنده آلودگی در لثه است باید در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس بگیرند.

علائم عفونت عبارتند از:

• خونریزی که بیش از 20 دقیقه ادامه دارد ، علیرغم اعمال فشار
  • درد ناگهانی، تورم و کبودی
  • تب و چرک
قبل و بعد پیوند لثه
پیوند لثه : اگر خونریزی طولانی رخ دهد با دندانپزشک مشورت کنید

آیا این جراحی لازم است؟

فردی که تصمیم به عمل جراحی لثه می گیرد باید عوامل زیر را در نظر داشته باشد:

درمان های جایگزین: این درمان می تواند شامل کشیدن دندان در صورت عقب رفتگی شدید لثه باشد.

هزینه جراحی: اگر فردی برای دلایل زیبایی اقدام به عمل جراحی کند هزینه عمل او آزاد است و بیمه هیچ مقدار آن را تقبل نمی کند

خطرات عدم درمان: درمان نشدن عقب رفتگی لثه می تواند منجر به بیماری های شدید لثه و نابودی دندان شود. بیماری های درمان نشده ی لثه همچنین می تواند مشکلات دیگری مانند بیماری های قلبی عروقی و دیابت را ایجاد کند.

فرد می تواند با حفظ بهداشت دهان و دندان و مراجعه به یک دندانپزشک متخصص برای بازبینی های دوره ای و منظم، خطر ابتلا به بیماری لثه را کاهش دهد .

خلاصه

جراحی پیوند لثه روشی است که به بازگرداندن لثه هایی که فرسوده شده اند کمک می کند و می تواند به محافظت از دندانها کمک کند و لبخند یک فرد را بهبود بخشد. انواع مختلفی از عمل جراحی لثه وجود دارد. همه روش ها نسبتا ساده با کمترین خطر از هر گونه عوارض است. ممکن است افراد پس از جراحی احساس ناراحتی کنند اما در عرض 2 هفته باید بهبودی کامل داشته باشند.

WeCreativez WhatsApp Support
کلینیک شبانه‌روزی تاج دنتال
سلام ، چطور می توانم کمک کنم؟