مقالات کلینیک تاج دنتال 0 نظر کاربران 15 بهمن 1402

9 روش درمان دندان درد در بارداری + ( روش های پیشگیری از آن)

اگر باردار هستید و هم اکنون دندان درد دارید خواندن این مقاله برای شما مناسب است. در این صفحه ابتدا به ذکر علل دندان درد در بارداری خواهیم پرداخت و در ادامه درباره روش های درمان دندانپزشکی بارداری و یا روش های درمان دندان درد در بارداری به صورت خانگی توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

علل درد دندان در دوران بارداری چیست؟

همزمان با شکل گیری و رشد نوزاد در داخل رحم، سطح هورمون های بدن شما نیز افزایش می یابد. این موضوع می‌تواند منجر به درد دندان و سایر علائم مربوط به دندان شود. معمولا با بهم خوردن تعادل هورمونی مشکلات زیر نیز پیش می آید. هر کدام از مشکلات می توانند منجر به دندان درد در بارداری و یا تشدید آن در این دوره شوند:

تجمع پلاک

واکنش طبیعی بدن شما در مبارزه با پلاک دندان در دوران بارداری متغیر بوده و بیشتر به دلیل تغییرات هورمونی است. در صورت عدم پاکسازی، پلاک دندانی می تواند به تجمع خود ادامه دهد و در نهایت به تارتار یا همان جرم دندان تبدیل شده که خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد. اگر پوسیدگی ایجاد شود احتمالا دندان درد را نیز بعدا تجربه خواهید کرد.

اینفوگرافی شکیل پلاک دندان

تهوع صبحگاهی

در سه ماهه اول بارداری، استفراغ  برای اکثر خانم ها یک اتفاق معمول و رایج است. بنابراین، باید با شستشوی مکرر دهان و دندان و مسواک زدن (از نیم ساعت بعد از تهوع یا استفراغ) برای خنثی کردن اثر اسید روی دندان ها استفاده کنید. در غیر این صورت، مینای دندان شروع به ضعیف شدن می کند. تضعیف مینای دندان می تواند منجر به دندان درد در بارداری شود.

بیماری لثه

به دلیل تغییرات هورمونی، بیشتر زنان مستعد ابتلا به التهاب لثه در دوران بارداری هستند. بیماری لثه درجات مختلفی دارد و لثه ها را دردناک، حساس و آسیب پذیر می کند.

کاهش کلسیم

در دوره رشد و تکامل جنین، نیاز به کلسیم و سایر ویتامین ‌ها افزایش می ‌یابد. این رشد همراه با جذب موادی مانند کلسیم از بدن مادر انجام می ‌شود. برای تامین نیازهای رشد جنین، بدن مادر نیاز به مقدار کافی کلسیم دارد. کاهش کلسیم در بدن مادر باعث آسیب به دندان و استخوان می ‌شود و ممکن است منجر به پوسیدگی دندان‌ ها گردد.

درمان دندانپزشکی درد دندان در حاملگی چیست؟

اول و مهمتر از همه به دندانپزشک خود مراجعه کنید

اگر زمانی که باردار هستید (هر هر ماه از حاملگی خود) دندان دردی تجربه می کنید که به این سادگی ها تسکین پیدا نمی کند و ادامه دار است بهتر است که به یک مرکز دندانپزشکی بارداری مراجعه کنید.

طی یک جلسه ویزیت دندانپزشک علت دندان درد در بارداری شما را تشخیص می دهد. اگر با معیاینه فیزیکی و مشاهده، دندانپزشک متوجه نشد علت مشکل چیست احتمالا از اشعه ایکس در شرایط محافظت شده برای تصویر برداری از دندان های شما استفاده خواهد شد.

ممکن است علت دندان درد پوسیدگی دندان یا عفونت دندان باشد. اگر چنین باشد و اوضاع هنوز پیچیده نشده باشد ممکن است دندانپزشک برای پر کردن دندان یا عصب کشی دندان ممکن است به شما پیشنهاد مراجعه در سه ماهه  دوم بارداری را دهد.

جرمگیری دندان: هم پیشگیری و  هم درمان

جرمگیری دندان یک روش بیخطر در طول دوران بارداری هم برای پیشگیری از دندان درد در بارداری است و هم درمان. شما با این روش می توانید پلاک ها و جرم دندان خود را بردارید بدون اینکه به شما یا جنین شما آسیب وارد شود.  تمیز کردن دندان ها با این روش می تواند التهاب لثه بارداری را نیز درمان کند.

لازم به ذکر است که به دلیل خطر ابتلا به التهاب لثه در دوران بارداری ، دندانپزشک شما حتی ممکن است در دوران بارداری جرمگیری مکرر دندان را توصیه کند.

برداشتن پلاک همچنین می تواند ناراحتی ناشی از تومورهای بارداری (رشد غیر سرطانی روی لثه) را کاهش دهد. فقط بدانید که تومور ممکن است تا بعد از زایمان برطرف نشود، و این طبیعی است.

در صورت لزوم درمان های جدی تر انجام می شود

گاهی اوقات به سبب تغییرات هورمونی ضایعاتی روی لثه ایاد می شود که با نام تومور حاملگی شناخته می شود. این تومورها ممکن است با برخورد غذا به آن ها تحریک شده و درد ایجاد کنند. در این صورت ، دندانپزشک شما ممکن است به فکر برداشتن آن ها باشد، اما باید تا سه ماهه دوم یا سوم منتظر بمانید. این روش شامل بی حسی موضعی است تا ناحیه اطراف لثه شما بی حس شود.

اگر در دوران بارداری دچار بیماری پریودنتال (التهاب و عفونت شدید لثه) شوید و دندانپزشک نتواند دندان لق شده شما را نجات دهد، کشیدن در سه ماهه دوم می تواند دندان درد در بارداری و حساسیت را متوقف کند. شما سپس می‌توانید با دندانپزشک خود در مورد گزینه‌های جایگزینی دندان مانند ایمپلنت دندان یا بریج ثابت صحبت کنید. انجام  هر دو بعد از سه ماهه دوم ایمن است.

روش های ساده و موثر برای درمان دندان درد در بارداری

روش های خانگی زیادی وجود دارد که به تسکین دندان درد در حاملگی کمک می کنند. برای مثال ما جوش شیرین را داریم که درمان سریع دندان درد در بارداری به شمار می رود. محلول جوش شیرین در آب ولرم می توان محیط اسیدی دهان را خنثی کرده، باکتری های مضر را از بین برده و به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک کند. با این حال برای تسکین دندان درد باید از مسواک زدن با جوش شیرین خودداری کنید زیرا به دندان آسیب وارد می کند. سایر روش های خانگی درمان دندان درد در بارداری در ادامه توضیح داده شده اند.

9 روش خانگی برای درمان دندان درد در بارداری

اگر دندان درد ملایمی دارید و یا دسترسی به یک مرکز دندانپزشکی بارداری ندارید می توانید با استفاده از مواد زیر، به تسکین دندان درد خود کمک کنید. دقت کنید که بهتر است در خصوص استفاده از موارد زیر با متخصص و پزشک خود صحبت کنید.

1. آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از گیاهان بسیار بسیار شفابخش و کاربردی است. خواص بینظیری در داخل برگ های آلوئه ورا وجود دارد. مثلاً  هم ضد قارچ است و هم یک ماده آنتی باکتریال. استعمال ژل آن به لثه می تواند باعث کاهش التهاب لثه و درمان دندان درد در بارداری شود.

2. شیر

در شیر هم کلسیم و هم ویتامین K به وفور یافت می شوند. این ها برای سلامتی لثه و دندان بسیار ضروری و مفید هستند. دریافت به اندازه ویتامین k می تواند خطر خونریزی لثه در دوران بارداری را کاهش دهد و دریافت کلیسیم نیز به استحکام دندان کمک می کند. نوشیدن شیر نیز در زمان دندان درد می تواند مقداری درد را تسکین دهد.

3. انار

مصرف خود انار البته باعث تسکین دندان درد نمی شود. اما به سبب داشتن خواص آنتی باکتریال و آنتی پلاک می تواند به کاهش بیماری لثه منجر شود. نوشیدن آب انار یا شستشوی دهان با آن نیز می توان تا حد زیادی به درمان دندان در در بارداری کمک کند. فقط به این نکته توجه کنید که آب میوه باید طبیعی و فاقد قند و شیرینی افزوده شده باشد.

4. سیر

استفاده مستقیم از سیر در ناحیه ای که باعث دندان درد دارید باعث تسکین درد می شود. سی اصولا می تواند ناراحتی و درد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. از آنجا که سیر حاوی آلیسین است (نوعی آنتی بیوتیک طبیعی) می تواند باکتری های اطراف محل دندان دندان درد را نیز از بین ببرد.

5. میخک (یک درمان خانگی دندان درد طبیعی و موثر)

میخک در کل یک یک ضدعفونی کننده طبیعی است. روغن میخک یا خود میخک را می توان مستقیماً روی دندان هایی که درد می کند قرار دارد. درمان دندان درد در بارداری با این روش بی خطر است ولی بیش از حد از آن استفاده نکنید.

6. کمپرس گرم

یک پارچه را در آب گرم خیس کنید و سپس آن را خارج از دهان، بر روی گونه، و در محلی که درد احساس می ‌کنید قرار دهید. این روش می‌ تواند باعث تسکین و کاهش موقتی درد شود.

7. کمپرس یخ

یکی از راه‌ های ایمن و موثر برای درمان درد دندان در زنان باردار، استفاده از کمپرس سرد بر روی ناحیه درد است. شما می‌ توانید یک پارچه را در آب یخ خیس کنید و یا کیسه یخ را خارج از دهان و بر روی ناحیه درد قرار دهید. این روش با استفاده از اثر بی حسی اعصاب در آن ناحیه، منجر به کاهش درد می‌ شود.

8. برگ اسفناج

برگ‌ های تازه اسفناج را بخورید یا به صورت له شده مستقیما روی ناحیه درد دندان قرار دهید.

9. پیاز

مقداری از پیاز خام را به مدت 3 دقیقه بجوید. این روش می‌ تواند به عنوان یک راهکار درمانی برای درد دندان در دوران بارداری موثر باشد. اگر درد دندان به حدی است که جویدن را مشکل کرده است، می‌ توانید مقداری از پیاز خام را مستقیما بر روی دندان مورد نظر قرار دهید.

چطور از دندان درد در بارداری پیشگیری کنیم؟

با دنبال کردن 5 نکته زیر می توانید به پیشگیری از دندان درد در دوران بارداری کمک کنید:

1. روزی 2 بار مسواک بزنید

این مورد البته که لازم به گفتن نبود چون این روزها همه مطابق با این قاعده 2 بار دندان های خود را مسواک می زنند. بهتر است تنها با مسواک هایی که موهای نرم دارند مسواک بزنید. اگر پیش از بارداری و در طول آن با مسواک مناسب و با روش های اصولی مسواک بزنید می توانید بدون ترس از دندان درد در بارداری دوران حاملگی خود را سپری کنید.

2. از غرغره دهانشویه غافل نشوید

برای کاهش خطر التهاب لثه می توانید از دهانشویه های مخصوصی که برای این منظور طراحی و تولید شده اند استفاده کنید. با استفاده از دهانشویه های ضد التهاب لثه می توانید دندان درد بارداری ناشی از مشکلات لثه را به خوبی مدیریت کنید.

3. هر روز نخ دندان استفاده کنید

مسواک زدن به تنهایی برای حفظ سلامت دهان و دندان کافی نیست. بهتر است که روزی دست کم 1 بار نخ دندان کشیده شود. اگر اینکار بعد از مسواک انجام شود بهتر است. فقط باید به این نکته توجه کنید که لازم است نخ دندانی متناسب با دندان ها و وضعیت لثه خود تهیه کنید.

4. یک رژیم غذایی سالم و متعادل میل کنید

البته به عنوان یک مادر باردار، احتمالاً خودتان بیشتر از هر کس دیگری درباره رژیم غذایی در دوره بارداری اطلاعات در اختیار دارید. بنابراین اجازه دهید یکبار دیگر با هم بحث تغذیه در دوران بارداری را مرور کنیم:

• مادران باردار میبایست در رژیم غذایی خود انواع میوه ها و سبزیجات سالم را مصرف کنند. به جز این مصرف لبنیات و غلات و دانه های کامل نیز توصیه می شود.
  • همچنین مصرف مواد غذایی و خوراکی های شیرین و آن هایی که به تجمع پلاک کمک می کنند نیز باید متوقف شود. کیک و شیرینی، نشاسته و … مثال هایی از این دست خوراکی ها هستند. عدم مصرف شیرینی جات می تواند به شما کمک کند که دندان درد در بارداری را تجربه نکنید.

5. همچنان به مطب دندانپزشک خودتان مراجعه کنید

چکاپ‌ های دوره‌ ای و منظم در دوران بارداری واقعا لازم هستند. مادران باردار مخصوصاً آن‌ هایی که ظاهرا در دوره بارداری بیشتر با مشکلات دهان و دندان روبرو می‌‍ شوند باید حتما به طور منظم به یک مرکز دندانپزشکی بارداری مراجعه کنند.

در هر بار مراجعه وضعیت سلامت دهان و دندان بررسی می شود و پروسه هایی مانند جرمگیری دندان که برای مادر و جنین کاملا ایمن هستند انجام داده می شود. با انجام این معاینات و جرمگیری منظم می توانید به راحتی از بروز هر گونه مشکل مانند دندان درد در بارداری پیشگیری کنید.

کشیدن دندان در دوران بارداری

بیشتر دندانپزشکان از کشیدن دندان در دوران بارداری اجتناب می ‌کنند، زیرا این فعالیت نیازمند توجه و مراقبت خاصی است تا از بروز هرگونه آسیب به جنین جلوگیری شود. با این حال، در برخی موارد مانند پیشرفت پوسیدگی شدید و غیر قابل درمان یا ایجاد عفونت دندان در دوران بارداری، کشیدن دندان ضروری می ‌باشد. در ادامه، به برخی از علائمی که نشان دهنده ضرورت کشیدن دندان در دوران بارداری می‌ باشند، اشاره می ‌شود:

• خونریزی لثه
  • تورم و التهاب در لثه