اصطلاحات دندانپزشکی جدید مقالات کلینیک تاج دنتال 0 نظر کاربران 6 بهمن 1401

حفره خشک دندان چیست و چطور باید آن را درمان کرد؟

در بعضی از موارد ممکن است در جای خالی دندان کشیده شده مشکلاتی به وجود آید. به عنوان مثال یکی از این مشکلات حفره خشک دندان یا درای سوکت است که ممکن است در جای دندان کشیده شده به وجود می‌آید. در صورتی که دندان به خوبی خارج نشود و یا از آن مراقبت نشود، درای سوکت مخصوصا یکی از رایج‌ترین عوارض کشیدن دندان عقل خواهد بود. این مقاله را بخوانید تا با این مشکل بیشتر آشنا شده و در صورت بروز، به روش درمان آن آگاه باشید.

حفره خشک دندان چیست؟

حفره خشک یا درای ساکت (dry socket) یکی از عوارض جانبی کشیدن دندان بوده و به وضعیتی اشاره دارد که در آن پس از کشیدن دندان، لخته خون که وجودش برای ترمیم استخوان و لثه در ناحیه دندان کشیده شده ضروری است، تشکیل نمی شود. یا اگر تشکیل شود بر اثر عواملی از جایگاه خود تکان خورده و می افتد. در نتیجه جای دندان کشیده شده خالی مانده و به دلیل برخورد هوا به استخوان فک و لثه درد شدیدی ایجاد می شود.

لخته خون ایجاد شده در جای دندان پس از کشیدن، به عنوان یک محافظ از استخوان، اعصاب و بافت عمل می‌کند و در صورتی که این محافظ از بین برود عارضه حفره خشک دندان ایجاد می‌شود. این بیماری دردناک بوده و باعث آسیب به عصب و استخوان می‌شود. زمانی که حفره با باقی مانده غذاها  پر شده و یا به صورت التهابی شود دردناک‌تر می‌شود.

علائم درای ساکت چیست؟

• درد شدید در عرض چند روز پس از کشیدن دندان.
  • از بین رفتن جزئی یا کلی لخته خون در محل کشیدن دندان، که ممکن است به صورت یک حفره خالی (خشک) متوجه آن شوید.
  • در معرض دید قرار گرفتن استخوان داخل حفره

علت ایجاد حفره خشک دندان چیست؟

دلیل واضحی برای به وجود آمدن این عارضه وجود ندارد. اما دلایلی که باعث تشدید این بیماری می‌شوند عبارتند از:

• عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • عفونت در لثه و بیماری‌های لثه و یا عفونت در دندان
  • آسیب شدید به استخوان در حین جراحی
  • سابقه ابتلا به حفره خشک
  • مصرف سیگار و دخانیات
  • استفاده از قرص‌های ضد بارداری در خانم‌ها

درمان درای سوکت چیست؟

دندانپزشک برای تسکین و کاهش درد بیمار راهکارهایی را ارائه می‌کند که شامل:

• شستشوی محل مورد نظر با محلول سالین استریل و یا کلرهگزیدین  و بعد پانسمان محل حفره خشک
  • استفاده از داروهای ضد درد و آنتی بیوتیک‌ها
  • رعایت نکات بهداشتی و توصیه‌های دندانپزشک جهت تسریع روند درمان

درمان خانگی حفره خشک دندان چیست؟

معمولا درمان های خانگی روش خوبی برای مدیریت درای ساکت نیستند و بهتر است برای درمان اصولی در اولین فرصت به نزد یک دندانپزشک مراجعه کنید. با این حال تا زمان رسیدن به مطب دندانپزشک می توانید راهکارهای زیر را جهت کاهش درد و التهاب انجام دهید.

غرغره کردن آب نمک

نمک یکی از مواد طبیعی برای پاکسازی دهان است. استفاده از غرغره آب نمک برای از بین رفتن عفونت و باکتری‌های موجود دردهان و دندان کمک می‌کند.

استفاده از کمپرس سرد و گرم

از هر دو کمپرس سرد و گرم و قرار دادن آن بر روی صورت. کمپرس سرد باعث بی حسی عصب می‌شود و گرما نیز برای کاهش درد حفره دندان خشک موثر است.

اعمال عسل

عسل دارای خاصیت ضد التهابی است. استفاده از عسل در محل حفره  باعث کاهش ورم، التهاب و درد در بیمار می‌شود.

استفاده از چای کیسه‌ای

چای کیسه‌ای دارای اسید تانیک است و یک آنتی باکتریال طبیعی به حساب می‌آید. چای کیسه‌ای استفاده شده را بعد از گرفتن آب اضافی آن در یخچال بگذارید تا سرد شود، بعد از آن به صورت کمپرس سرد استفاده کنید تا باعث کاهش درد و ورم شما شود.