مراقبت های بعد از عصب کشی دندان
درمان ریشه عصب کشی مراقبت های پس از درمان کلینیک تاج دنتال 0 نظر کاربران 26 فروردین 1403

دستورات پس ازدرمان ریشه دندان

پس از هر جلسه ی درمان ریشه دندان ممکن است لب ها و زبان برای چند ساعت بی حس باشند. برای جلوگیری از گاز گرفتن لب، زبان و گونه ها، تا زمانی که بی حسی کاملا از بین نرفته است از جویدن و خوردن مواد غذایی در سمتی که کار انجام شده، خودداری بفرمایید.

پانسمان موقت

معمولا پس از درمان ریشه (عصب کشی)، تاج دندان با مواد پرکردگی موقت، پانسمان می شود تا از دندان در برابرآلودگی مجدد کانال ریشه و همچنین از شکستگی تاج دندان محافظت کند. پانسمان می تواند طعم غیرمعمولی در دهان شما ایجاد کند.
پانسمان باید تا زمانی که تاج دندان به طور دائم ترمیم یا روکش می شود، حفظ شود. بین جلسات درمان، ممکن است تکه های کوچک و یا لایه ی باریکی از پانسمان از بین برود که معمولا مشکلی ایجاد نمی کند. اما اگر کل پانسمان یا تکه ی بزرگی از آن خارج شد، حتما برای پانسمان مجدد با مطب تماس بگیرید.

برای محافظت از ساختار تاجی باقی مانده ی دندان و پانسمان موقت، لطفا:

• تا یک ساعت پس از اتمام کار هیچ گونه مواد غذایی جویدنی استفاده نفرمایید.
• از مصرف مواد غذایی چسبناک (مثل گز، سوهان و به خصوص آدامس) خودداری بفرمایید.
• از مصرف مواد غذایی سفت (مثل ته دیگ، یخ و…) خودداری کنید.
• تا حد ممکن، مادامی که تاج دندان ترمیم دائم نشده است، سعی کنید با سمت مقابل فک غذا بخورید.
• در اسرع وقت برای ترمیم تاج دندان- پس از از بین رفتن علائم درد و ناراحتی- اقدام کنید. ترمیم دائمی ترجیحا نباید بیشتر از دو هفته پس از تکمیل درمان ریشه به تعویق بیفتد. در صورتِ به تعویق افتادن ترمیم، احتمال شکستگی تاج، آلوده شدن مجدد فضای کانال های ریشه و ازدست رفتن دندان وجود دارد.

تصویر دندانپزشک در حال تزریق بی حسی برای اتجام درمان ریشه دندان

هدف از انجام درمان ریشه دندان چیست؟

هدف از انجام عصب‌کشی از بین بردن باکتری‌های خطرناکی است که در کانال ریشه آلودگی ایجاد کرده‌اند. اینگونه از عفونت مجدد دندان جلوگیری شده و در نهایت دندان طبیعی بیمار نجات داده می‌شود.

درد و ناراحتی پس از کار:

تا چندین روز پس از درمان ریشه (معمولا ۷ الی ۱۰ روز)، احساس درد و ناراحتی در ناحیه طبیعی است. این درد ممکن است با جویدن یا فشار القا شود، یا به طور خود به خودی یک درد گنگ وجود داشته باشد که می تواند از نظر دامنه ی شدت خفیف تا شدید باشد. حتی اگر شما قبل از درمان ریشه هیچ گونه دردی نداشته باشید، معمولا درجاتی از درد پس از درمان ریشه وجود خواهد داشت. بنابراین درد و حساسیت دندان برای چندین روز پس ازدرمان ریشه کاملا طبیعی است.

برای کنترل درد و ناراحتی، از مسکّن ها و ضددردهایی که دندانپزشک تجویز کرده است، استفاده کنید. برای نیل به حداکثر ضددردی بلافاصله پس از اتمام درمان و قبل از از بین رفتن بی حسی، یک قرص مسکّن بخورید. ضددردهای رایج (مثل ژلوفن، ایبوبروفن، استامینوفن ساده و کدئین دار) می توانند شدت درد را به میزان قابل توجهی کاهش دهند، بر اساس تجویز پزشک از ضددرد مناسب خودتان استفاده کنید.

در بعضی موارد که عفونت به استخوان اطراف ریشه نفوذ کرده است، ممکن است قبل از کار هیچ گونه آبسه (تورم) نداشته باشید اما پس از درمان به علت پاکسازی عفونت از فضای کانال، لثه ی اطراف ریشه دندان و یا روی صورت تورم ایجاد شود. در صورتی که دندانپزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویزکرده است، آن را تا تکمیل دوره و حتما درساعات مقرر استفاده کنید؛ حتی اگر علائم تورم و آبسه ی شما در روزهای اول از بین رفته باشد.
در صورتی که شدت درد شما به حدی است که با مسکّن های تجویزشده قابل کنترل نباشد، و یا پس از درمان، تورم و آبسه تشکیل شده باشد، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

آیا عصب‌ کشی دردناک است؟

یکی از بزرگترین ترس‌های درمان دندان، دردناک بودن مراحل عصب‌کشی است. در واقع این درد ناشی از عفونت دندان است نه مراحل درمان. در واقع عملیات درمان کانال ریشه به کم شدن و از بین رفتن درد دندانی کمک می‌کند که به دلیل آلودگی متورم و دردناک شده است.

مزایای دریافت نوبت دندانپزشکی از کلینیک تاج دنتال

برخی از افراد به دلیل مشغله های زیاد فرصت ندارند در طول روز برای دریافت خدمات دندانپزشکی مانند عصب کشی دندان به کلینیک مراجعه نمایند. اما شما می توانید در هر ساعت از شبانه روز برای دریافت این خدمات به تاج مراجعه نمایید. ما یک کلینیک شبانه روزی هستیم که همه روزه حتی روزهای تعطیل باز هستیم. چنانچه یک مورد اورژانسی داشته باشید یا یک ویزیت معمولی، ما همیشه آماده خدمت رسانی به شما هستیم.😊

آیا ممکن است پس از عصب‌ کشی مجدد دچار عفونت و درد دندان شوم؟

نزدیک به ۹۰٪ درمان‌های کانال ریشه در صورت مراقبت صحیح بیمار موفقیت‌آمیز خواهد بود. اما بسته به شرایط خاص مانند شکستگی دندان، رعایت نکردن اصول اولیه بهداشتی و ایجاد منافذ در فضای اطراف کانال ممکن است این اتفاق بیفتد. اینگونه دندان مجددا عفونت کرده و برای بار دوم نیاز به ترمیم و درمان کانال ریشه خواهید داشت.

تصویر مسواک و خمیر دندان

مراقبت های پس از عصب‌ کشی

بسیاری از بیماران می‌پرسند که اگر دندان عصب کشی شده است چرا هنوز درد دارد؟

در مرحله ابتدایی درمان ریشه به علت قطع نمودن و خارج کردن عروق و اعصاب از کانال ریشه یک زخم و التهاب در اطراف ریشه دندان در استخوان فک ایجاد می‌گردد و مانند هر عضو دیگری از بدن که اگر قطع و مجروح شود محل آن تا مدتی دردناک و ملتهب خواهد بود. در مورد دردهای بعد از درمان ریشه هم علت درد زخم و التهاب ناحیه قطع عصب در استخوان اطراف ریشه دندان است و ارتباطی با کانال ریشه ندارد.

بنابراین وجود دردهای احتمالی بعد از درمان نباید موجب نگرانی شما نشود. علت و شدت درد بعد از عصب کشی متناسب با شدت التهاب، عفونت قبلی کانال، تعداد کانال‌ها و … می‌باشد. لطفا شرایط بعد از درمان اندو دندان خود را با اندو دیگران یا حتی دندان دیگر خود مقایسه نفرمایید چون عوامل مختلفی در به وجود آمدن این شرایط دخیل هستند که در صورت لزوم دندانپزشک شفاهی به شما توضیح خواهد داد.

چند روز اول پس از درمان و گاها تا ده روز پس از عصب کشی دندان، این امکان وجود دارد دردهای خفیفی داشته باشید. به‌طوری که دردهای در ۲ تا ۳ روز اول بیشتر و به صورت خود به خود و ضربان دار و حساسیت دندان به فشار و لمس را نشان می‌دهد. پس از این مدت دردها به تدریج کمتر شده و فقط به هنگام ضربه یا برخورد دندان به دندان فک مقابل درد می‌گیرد و در نهایت درد کاملاً از بین می‌رود. در مواردی به دلیل التهاب شدید یا عفونت‌های قبل از درمان، این درد می‌توانند حادتر و شدیدتر بوده و گاه همراه با تورم باشد که جای نگرانی ندارد، زیرا واکنش طبیعی بدن به تحریک و درمان انجام شده می‌باشد. با کمک داروها و گذشت زمان این حالت حاد از بین می‌رود، بنابراین باید داروهای تجویز شده توسط پزشک را طبق دستورالعمل مصرف نمایید.

اگر دندان درد دارید، داروی مسکن که توسط متخصص تجویز شده باید تا تکمیل روند درمان استفاده شود. اگر دندان عفونت دارید، از آنتی‌بیوتیک تجویز شده استفاده کنید. در صورت احساسی برآمدگی بلند بودن دندان پانسمان شده، افتادن پانسمان دندان به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

دندانی که نیاز به درمان ریشه دارد، اغلب مواقع شدید خراب و دیواره‌های ضعیف و شکننده‌ای دارند. پس طی دوران پانسمان شده حتماً احتیاط نموده و از غذا خوردن معمولی با دندان پانسمان شده دوری کنید و فقط مصرف غذای نرم در صورتی که پانسمان کاملاً خارج شده باشد. برای پانسمان مجدد حتماً مراجعه کنید ولی اگر قسمت سطحی پانسمان تخلیه شده باشد و عمق آن دست نخورده باشد، نیازی به مراجعه ندارید.

درمان ریشه دندان‌ها در بیش از ۹۰% موارد با موفقیت همراه است و عدم موفقیت آن نیز گاهی با انجام عصب کشی مجدد قابل بازیابی است. قطع ریشه دندان عصب کشی شده باعث می‌شود که دندان شما نسبت به پوسیدگی، سرما، گرما حساس نباشد و در صورت بهداشت ضعیف به راحتی پوسیدگی مجدد ایجاد می‌گردد.

به علت خارج کردن عصب و محتویات پالپ دندان همانند یک دندان زنده و محکم نبوده و باید از خوردن غذاهای سفت و شکننده اجتناب کرد. اگر پرکردگی‌های تاج وسیع باشد برای جلوگیری از شکستگی و عود پوسیدگی دندان باید روکش دندان انجام شود.