مراقبت های پس از کشیدن دندان
مراقبت های پس از درمان مقالات کلینیک تاج دنتال 0 نظر کاربران 28 فروردین 1403

راهکار های مهم مراقبت های پس از کشیدن دندان و جراحی

طبعاً پس از کشیدن دندان به دلیل تغییر در بافت لثه، درد در آن ناحیه و خونریزی امری طبیعی است که با گذاشتن گاز استریل بر روی جراحت قابل‌کنترل خواهد بود.

اقدامات لازم قبل از جراحی دندان

اگر دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشارخون و بیماری‌های قلبی و یا سابقه بیماری‌های خاص از جمله سکته مغزی و یا پیوند اعضا هستید. آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

در بعضی مواقع کلینیک برای انجام جراحی به اجازه‌ پزشک معالج شما نیاز دارد. بیمارانی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند، حداقل یک روز قبل از جراحی باید مصرف این دارو را زیر نظر پزشک خود قطع کنند. بهتر است تا ۲۴ ساعت پس از انجام درمان از غذاهای سرد پوره‌ای یا مایع استفاده نمایید.

بعد از جراحی ترجیحاً رانندگی نکنید.

تصویر دندان کشیده شده

مراقبت‌ های لازم پس از جراحی دندان

• گاز استریل گذاشته شده در محل دندان کشیده شده را به مدت حداقل نیم ساعت با فشار ملایم فک در دهان نگه دارید (تعویض نکنید)
  • از مکیدن و خالی نمودن مکرر آب دهان خودداری کنید تا لخته ایجاد شده جابجا نشود.
  • از خوردن غذاهای سفت و نوشیدنی‌های داغ در روز اول اجتناب نمایید.
  • از مصرف دخانیات اکیداً خودداری کنید.
  • استفاده از نی برای نوشیدن مایعات تا ۴۸ ساعت ممنوع هست. زیرا مکش ایجاد شده احتمال خونریزی را زیاد می‌کند.
  • از مسواک زدن در ناحیه دندان کشیده شده طی ۲۴ ساعت اول پرهیز گردد.
  • از روز دوم استفاده از دهان‌شویه یا محلول رقیق نمکی به مدت ۶۰ ثانیه توصیه می‌شود.
  • خروج نشت مقداری خونابه از محل دندان کشیده شده به مدت ۱-۲ روز طبیعی بوده و نیازی به ویزیت دندانپزشک ندارد.
  • درصورتی‌ که خونریزی در منزل ایجاد شد، یک ‌تکه گاز استریل را روی محل دندان کشیده شده قرار دهید و با فشار ملایم دهان را ببندید و ازروی صورت کمپرس سرد (کیسه یخ) استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک چای کیسه‌ ای را روی حفره دندان بگذارید. در صورت داشتن درد از داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک مربوطه استفاده گردد، جهت تغییر دارو حتماً با دندانپزشک خود مشورت کنید.
  • توجه داشته باشید که به علت طولانی بودن زمان بی‌حسی (۳ الی ۴ ساعت است) بافت‌های نرم دندان، لب و گونه و یا زبان، مراقب گازگرفتن این ناحیه‌ها باشید.
  • از انجام تمرینات ورزشی سنگین تا ۴۸ ساعت پس از ایمپلنت دندانی بپرهیزید.
  • بهتر است یک کیسه یخ دور پارچه بپیچید و روی صورت خود در محل عمل قرار دهید. به طور متناوب ۱۰ دقیقه یخ را روی صورت خود نگه دارید و ۱۰ دقیقه آن را بردارید. استفاده برای ۲۴ ساعت اول پس از عمل جراحی به ‌راحتی شما و به‌ حداقل‌رساندن تورم کمک خواهد کرد. ۵ روز بعد از جراحی گرمای مرطوب می‌تواند به کمتر شدن ناراحتی شما کمک کند پس از قراردادن ایمپلنت بیمار دچار احساس درد و ناراحتی خواهد شد. میزان درد معمولاً خفیف است. در حالت ایده‌آل داروهای مسکن غیر آسپیرین باید قبل از برطرف‌شدن بی‌حسی استفاده شوند اگر شخص دیگری قرار است شما را به خانه برگرداند می‌توانید داروهای ضد درد خود در مطب بلافاصله پس از جراحی مصرف کنید. پس از آن هر ۳ تا ۴ ساعت یکبار به مصرف دارو تا هنگام خواب ادامه دهید. داروهای مسکن به طور منظم به مدت ۲ روز باید مصرف شود. شدت درد در مدت چند روز کاهش می‌یابد چنانچه درد پس از چند روز بیشتر شود بیمار باید با جراح خود تماس بگیرد.
تصویر ابزارهای کشیدن دندان
  • تا حداقل یک روز پس از کاشت دندان فرد بیمار کاملاً باید به تغذیهٔ خود توجه نماید زیرا به دلیل حساس بودن دندان‌ها، نوشیدن مایعات داغ نظیر چای مناسب نیست.
  • از سیگار و مشروبات الکلی استفاده نکنید زیرا حرارت ناشی از سیگار برای ناحیه ترمیم شده ضرر دارد. از انجام فعالیت‌های سنگین مانند شنا پرهیز کنید. به‌صورت روزانه باید دهان خود را شستشو بدهید تا بوی بددهان از بین برود.
  • برای شستشوی دهان علاوه بر استفاده از دهان‌شویه می‌توان از یک لیوان آب ولرم و یک قاشق‌چای‌خوری نمک استفاده کرد. در موقع مسواک زدن بیمار نباید مسواک را بر روی قسمتی که جراحی ایمپلنت دندان صورت‌گرفته بکشد، زیرا این ناحیه حساس بوده و امکان دارد که لثه‌ها دچار خونریزی شود بنابراین باید کاملاً بادقت و احتیاط مسواک زده شود.

مزایای دریافت نوبت دندانپزشکی از کلینیک تاج دنتال

برخی از افراد به دلیل مشغله های زیاد فرصت ندارند در طول روز برای دریافت خدمات دندانپزشکی مانند کشیدن دندان به کلینیک مراجعه نمایند. اما شما می توانید در هر ساعت از شبانه روز برای دریافت این خدمات به تاج مراجعه نمایید. ما یک کلینیک شبانه روزی هستیم که همه روزه حتی روزهای تعطیل باز هستیم. چنانچه یک مورد اورژانسی داشته باشید یا یک ویزیت معمولی، ما همیشه آماده خدمت رسانی به شما هستیم.😊

نکته مهم: درای ساکت

گاهی اوقات به علت در آمدن لخته خون از حفره دندان کشیده شده عارضه‌ای به وجود می‌آید که اصطلاحاً درای ساکت (حفره خشک ) نامیده می‌شود. این عارضه نسبتاً شدید بعد از ۲ – ۳ روز به وجود می‌آید، در صورت بروز آن حتماً به کلینیک مراجعه کنید تا پانسمان انجام شود. تا چند روز بعد کشیدن دندان، بوی نامطبوعی احساس خواهید کرد که طبیعی بوده و نشانه وجود عفونت نمی‌باشد.