مقالات کلینیک تاج دنتال 0 نظر کاربران 23 آبان 1400

مراجعه به دندانپزشک: 8 زمانی که حتما باید به یک دندانپزشک مراجعه کنید

اغلب افراد تنها زمانی به کلینیک دندانپزشکی مراجعه می کنند که “دندان درد” داشته باشند و یا اینکه درد خاصی در بخشی از دهان تجربه می کنند که از عهده التیام آن برنمی آیند. اما آیا واقعا این تنها زمانی است که ما باید به یک دندانپزشک مراجعه کنیم؟ آیا به جز درد دندان، موقعیت های دیگری وجود دارند که به خاطر آن ها به یک کلینیک دندانپزشکی خوب برویم؟ این مقاله را بخوانید تا با 8 موقعیت مختلف که در آن ها (برای حفظ سلامتی خودتان) مراجعه به دندانپزشک ضروری است آشنا شوید.

8 زمان ضروری مراجعه دندانپزشک و کلینیک های دندانپزشکی

شاید با خودتان بگویید تا زمانی که دندان درد نداریم چرا باید به دندان پزشک مراجعه کنیم؟ اصلا وقتی درد دندان را می توان در خانه درمان کرد چه نیازی به متخصصین دندانپزشکی است؟ در جواب باید گفت که هدف از مراجعه به دندانپزشک تنها درد دندان نیست. گاهی اوقات ممکن است هدف تنها پیشگیری از بروز مشکلاتی باشد که منجر به دندان درد می شوند که به آن “دندانپزشکی پیشگیری” می گوییم. گاهی اوقات اصلا مساله درمانی یا پیشگیری نیست و تنها جنبه زیبایی دارد، که بحث آن جداست و در حوزه “دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دندان” قرار می گیرد.

اما برخی اوقات نیز مشکلات اورژانسی پیش می آیند که نیازمند مداخله فوری دندانپزشکی هستند. در ادامه با 8 زمانی که حتما و حتما باید به دنبال آن، به یک کلینیک دندانپزشکی خوب مراجعه کنید آشنا خواهید شد.

1. قبل، حین و بعد از بارداری

به دلیل حساسیت بالای دوران حاملگی و تغییرات هورمونی گسترده، نیاز است علاوه بر مراجعه به یک متخصص زنان و زایمان، مادران باردار حتما به یک کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنند. زیرا تغییرات ایجاد شده در بدن مادر باردار می تواند شامل دهان و دندان نیز شود.

به عنوان نمونه، افزایش حالت تهوع و یا بیماری لثه می تواند 2 مشکل شایع خانم های باردار در این دوره باشد که می تواند مشکلات روزمره برای آن ها ایجاد کند. این ها تنها نمونه های کوچکی از مشکلات دهان و دندان در دوران بارداری هستند و مشکلات دیگری نیز ممکن است پیش بیاید.

بنابراین خانم هایی که قصد بارداری دارند باید پیش از اقدام به حاملگی حتما به یک کلینیک که خدمات دندانپزشکی بارداری ارائه می دهد مراجعه کنند تا تحت معاینه قرار بگیرند. همچنین در طول بارداری و بعد از آن نیز بهتر است چنین مراجعاتی در نظر گرفته شود.

2. دندان درد مزمن

اولین علامت اینکه نشان می دهد دندان شما نیازمند مداخله فوری دندانپزشکی است درد دندان است. دندان دردی که به این راحتی ها  از بین نمی رود نشانه این است که قطعاً اتفاق بدی در دهان و دندان شما رخ داده است. از آنجا که علل احتمالی زیادی برای توجیه درد دندان وجود دارد، مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی در اسرع وقت بسیار مهم است.

3. سردردهای مداوم و مزمن

شما نباید به هیچ عنوان از مشکلات مربوط به استخوان های فک چشم پوشی کنید. زیرا وجود مشکل در آن ها می تواند با سردرد های مکرر همراه باشد. اگر فکر می کنید که مشکل فکی شما باعث سردرد می شود باید فورا به یک کلینیک دندانپزشکی که در آن تعدادی متخصص ارتودنسی دندان یا جراح دهان، فک و صورت وجود دارند مراجعه کنید. ممکن است مشکل شما طوری باشد که نیاز به درمان ارتودنسی دندان یا جراحی فک باشد. پشت گوش انداختن سردردهای مزمن در ارتباط با استخوان فک و مفاصل آن می تواند به گردن درد، گوش درد و درد عضلات صورت بی انجامد.

4. خونریزی مداوم از لثه (مراجعه به دندانپزشک ضروری است)

اگر لثه ها هر بار که فرد دندان های خود را مسواک می زند یا نخ دندان می کشد، خونریزی کند، نشانه بیماری لثه یا بیماری پریودنتال است. گاهی اوقات ممکن است بعد از مدت ها از نخ دندان استفاده کنید و خونریزی از لثه را تجربه کنید. این خونریزی بعد از چند بار نخ دندان کشیدن از بین می رود. اما کسانی که به طور مداوم حین مسواک زدن خونریزی دارند باید به یک متخصص پریودنتیست یا یک دندانپزشک متخصص لثه مراجعه کنند. عدم مداوای بیماری لثه منجر به عفونت لثه و عفونت ریشه دندان می شود. درمان بر حسب نوع مشکل و شدت آن می تواند جراحی لثه یا درمان ریشه دندان باشد.

5. ترک خوردن یا لب پر شدن دندان

یکی از اورژانس های دندانپزشکی شکستگی یا لب پر شدگی دندان است. چنانچه این مشکل را تجربه می کنید خیلی زود و فوری به یک کلینیک دندانپزشکی خوب مراجعه کنید. زیرا هرچقدر زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید شانس بیشتری برای ترمیم دندان خواهید داشت. حتی ممکن است دندان را از کشیده شدن نجات دهید. از روش های ترمیمی دندان شکسته می توان به باندینگ دندان، انواع ونیر دندان شامل لمینت دندان و ونیر کامپوزیت، اینله و انله، کامپوزیت دندان و …. اشاره کرد.

6. لق شدن دندان یا احتمال افتادن آن

اگر یکی از دندان های دائمی شما بسیار شل است یا کسی به طور تصادفی در طی یک فعالیت، باعث شده دندان شما شل شده و بی افتد، حتما باید همان لحظه به متخصص مراجعه کنید. عدم مراجعه به دندانپزشک ممکن است هزینه زیادی روی دست شما بگذارد. زیرا برای پر کردن جای خالی آن به روش های جایگزینی مانند ایمپلنت دندان، بریج و پروتز دندان نیاز پیدا خواهید کرد. قیمت این روش ها و مخصوصا قیمت ایمپلنت دندان نسبتا زیاد است.

7. شل شدن یا افتادن پرکردگی یا روکش دندان

پر کردگی دندان و روکش دندان، بافت دندان ها را از عفونت و سایر موارد دیگر محافظت می کند. در صورت شل یا افتادن این موارد، برای ترمیم و تعمیر مجدد حتما باید به متخصص یا دندانپزشک مراجعه کنید.

8. آبسه دندان یا تورم لثه

هرچند که می توان موارد ساده آبسه دندان را در خانه مداوا کرد اما اگر تورم لثه ناشی از آن زیاد باشد و یا اینکه عفونت آن به بخش های دیگر بدن سرایت کند برایتان گران تمام خواهد شد. بنابراین اگر فکر می کنید نمی توانید آبسه دندان را در خانه درمان کنید حتما به یک کلینیک دندانپزشکی خوب مراجعه کنید.

برای مدیریت بهداشت دهان و دندان خود به کدام کلینیک مراجعه کنیم؟

تمامی کلینیک های دندان پزشکی معمولا خدمات جامعی را به مراجعان ارائه می دهند. اما برای مدیریت بهتر موارد بالا حتما سعی کنید یک کلینیک دندانپزشکی نزدیک به منطقه خود را پیدا کنید که علاوه بر داشتن تجهیزات مدرن، کادر درمان باتجربه ای هم داشته باشد. اگر در تهران و در محدوده جنت آباد هستید می توانید برای معاینات دوره ای و یا انجام درمان های دندانپزشکی به کلینیک تاج مراجعه کنید. (تاج یک مرکز و کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی در جنت آباد با سابقه طولانی و شناخته شده است.) برای مراجعه به دندانپزشک های تاج می توانید اقدام به دریافت نوبت آنلاین یا تماس با کلینیک کنید.