لق شدن دندان ها
اصطلاحات دندانپزشکی بهداشت دهان و دندان پوسیدگی دندان جدید زیبایی کودکان کلینیک تاج دنتال 0 نظر کاربران 11 شهریور 1402

لق شدن دندان و عوامل آن در هر سنی

اگر دندان‌های شما سالم باشند اما مراقبت‌ کافی نشود و بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید ممکن است لق شده و بیفتند. بنابراین لق شدن دندان‌ ها می‌تواند در هر سنی و برای هر کسی اتفاق بیفتند که برای هر سنی دلایل خود را دارد. لق شدن دندان یا همان تحلیل لثه بیماری است که ریشه دندان در اثر کاهش بافت پیرامون دندان نمایان می‌شود. التهاب و عفونت لثه را می‌توان مهمترین علت لق شدن دندان‌ها دانست.

دلایل لق شدن دندان ها در بزرگسالان

آسیب دیدن بافت لثه و تحلیل آن در اثر عفونت باعث می‌شود استخوان‌های محافظ دندان آسیب دیده و در نهایت لق شدن دندان‌ها را به همراه دارد. اگر این مسئله به موقع درمان نشود ممکن است شخص دندان خود را از دست بدهد.

• ایجاد جرم و پلاک: جرم و پلاک‌های موجود در دندان‌ها محیط مناسبی را برای رشد و تکثیر باکتری‌ها فراهم می‌کنند و این خود یکی از دلایل ایجاد عفونت و التهاب لثه و در نهایت لق شدن دندان‌ها است. بسیاری از افراد هم دارای بیماری‌های عفونی لثه به صورت ژنتیکی هستند.
  • ضربه یا دندان قروچه: گاهی در اثر ضربه به دندان‌ها رشته‌های رباط که ریشه دندان را به لثه‌ها و بافت‌های نرم اطراف متصل می‌کند شل می‌شوند و لق شدن دندان را ایجاد می‌کند. در این شرایط اگر مراقبت‌های کافی صورت نگیرد ممکن است شخص دندان یا دندان‌های شل شده را از دست بدهد. همچنین دندان قروچه نیز به علت فشاری که به دندان‌ها وارد میکند می‌تواند یکی از دلایل لق شدن دندان باشد.
  • استعمال دخانیات: یکی دیگر از عوامل تشدید کننده عفونت لثه و مشکلات بعد از آن استعمال دخانیات است.
  • عفونت لثه: با بالا رفتن سن امکان ابتلا به عفونت لثه نیز افزایش پیدا می‌کند بنابراین حتما در سنین بالا مراقبت‌های دهان و دندان و مراجعه به دندانپزشک را ضروری بدانید.
  • دیابت: افرادی که دچار بیمارهایی مانند دیابت و بیمارهای قلبی-عروقی هستند بیشتر در معرض عفونت دندان و لثه قرار دارند.
  • بارداری: بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری به علت میزان بالای هورمون‌های پروژسترون و استروژن دچار شل شدن رباط‌ها و استخوان‌های اطراف دندان می‌شوند که منجر به حرکت دندان‌ها میشود. خوشبختانه این حالت موقتی است مگر این که شخص دچار بیمار‌های عفونی لثه باشد.
  • مسواک زدن نادرست: استفاده از مسواک زبر و نامناسب نیز می‌تواند باعث عفونت و التهاب لثه شود.
  • پوکی استخوان: پوکی استخوان عمدتاً بر روی استخوان‌های ستون فقرات، باسن و مچ دست تأثیر می‌گذارد، اما ممکن است استخوان‌های فک بالا و پایین نیز درگیر شوند. به عبارت دیگر، پوکی استخوان ممکن است به صورت مستقیم باعث لق شدن دندان‌ها شود.
لق شدن دندان ها

علائم لق شدن دندان چیست؟

از جمله علائم و نشانه‌های لق شدن دندان می‌توان به خونریزی لثه، تحلیل لثه، چرک و عفونت در اطراف دندان، درد، قرمزی و التهاب لثه، بو یا طعم بد دهان و گیر کردن مواد غذایی بین دندان‎‌ها و زیر لثه اشاره کرد.

درمان لق شدن دندان ها

• کاهش باکتری‌ها و جرم‌های دندانی(جرم‌گیری)
  • استفاده از مسواک نرم و با کیفیت و تمیز کردن عمقی دندان
  • استفاده از دهانشویه و نخ‌دندان
  • مراجعه منظم به دندان پزشکی
  • جراحی دندان و استفاده از ایمپلنت
دندان لق چگونه درمان می شود

راه های پیشگیری از لق شدن دندان

برای پیشگیری از لق شدن دندان‌های دائمی، می‌توانید نکات زیر را رعایت کنید:

1. بهداشت دهانی منظم:
    • دندان‌ها را دو بار در روز با مسواک بزنید.
    • از نخ دندان برای پاک کردن باقیمانده‌ها و مواد غذایی میان دندان‌ها استفاده کنید.
  2. مراجعه به دندان‌پزشک:
    • به صورت دوره‌ای برای بررسی دندان‌ها و انجام تمیزی و جرمگیری دندان به دندانپزک مراجعه کنید.
    • برای ترمیم و درمان مشکلات دندانی به دندانپزشک مراجعه کنید.
  3. تغذیه سالم:
    • مصرف مواد غذایی با ارزش تغذیه‌ای بالا مانند میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌ها، کلسیم و ویتامین‌ها برای سلامت دندان‌ها بسیار مهم است.
    • محدودیت مصرف مواد شیرین‌ کننده و آبنباتی که به تسریع تخریب دندان‌ها منجر می‌شوند.
  4. پیشگیری از آسیب فعالیت‌های خطرناک:
    • استفاده از محافظ دندانی در ورزش‌های خطرناک.
  5. کنترل بیماری‌های دهانی:
    • اگر مشکلاتی نظیر التهاب لثه دارید، به دندانپزشک مراجعه کرده و آنها را درمان کنید.
  6. پیگیری وضعیت عملکرد دندان‌ها:
    • اگر به هر نوع درد، لرزش، یا تغییر در دندان‌های خود حس کردید، به دندانپزشک مراجعه کنید.
    • نیاز به کار مستمر دندان‌ها برای حفظ سلامتی آنها دارد. از تنبلی در مراقبت از دندان‌ها پرهیز کنید.
  7. مصرف آب:
    • به جای استفاده از نوشیدنی های ناسالم مانند نوشابه و انرژی زا از آب استفاده کنید.

با رعایت این نکات و مراقبت مستمر از دندان‌های خود، می‌توانید از لق شدن دندان‌های دائمی پیشگیری کنید و سلامت دهانی خود را حفظ کنید.

پیشگیری از لق شدن دندان دائمی

لق شدن دندان ها در کودکان و دلایل آن

لق شدن دندان در کودکان امری طبیعی است چرا که دندان‌های شیری کودکان در سنین 4 تا 8 سالگی می‌افتند و دندان‌های دائمی جایگزین شوند. بنابراین لق شدن دندان شیری در کودکان جای نگرانی ندارد اما اگر دندان دائمی لق شود باید در اسرع وقت به دندان پزشک مراجعه کرد. لق شدن دندانی غیر از دندان شیری در کودکان می‌تواند دلایل مختلفی  داشته باشد: بیماری‌های لثه، وارد آمدن ضربه به فک، گاز زدن به چیز‌های سفت و ساییدگی و خرد شدن.

بیمار‌های لثه از عمده دلایل لق شدن دندان‌ها است. اگر در بهداشت دهان و دندان کودک خود را نادیده بگیرید در مدت کوتاهی باید منتظر عواقب آن باشید. بنابراین برای جلوگیری از مشکلات دندانی از جمله لق شدن دندان کودک خود شیوه درست مسواک زدن را برای جلوگیری از ایجاد و افزایش جرم و باکتری در دهان به آنها بیاموزید. همچنین استفاده از مواد غذایی مفید و مغزی مانند سبزیجات و لبنیات را در برنامه غذایی آنها قرار دهید.

ضربه به دندان و شل شدن آن به خودی خود دوباره سفت شده و به حالت قبل بازمی‌گردد. اما ممکن است در این دوران کمی خونریزی از لثه وجود داشته باشد. در این دوران که دندان شل شده است با انجام اقدامات مراقبتی روند بهبود را می‌توان تسریع کرد.

افرادی هستند که دندان‌های خود را به یکدیگر می‌سایند و یا در هنگام خواب دندان قروچه می‌کنند. در این حالت فشار بر روی دندان زیاد شده و باعث لق شدن دندان می‌شود. بنابراین با مراجعه به موقع به دندان پزشک مانع از ایجاد آسیب‌های جدی‌تر شوید.

درمان لق شدگی دندان در کودکان

مراجعه به دندانپزشکی کودکان در اسرع وقت و استفاده از راهکارهای درمانی.

اگر دندان کودکتان لق شد از دستکاری آن اجتناب کنید چرا که باعث ضعیف‌تر شدن اتصالات می‌شود.

گاهی برای محافظت از دندان لق آن را توسط یک تکه فلزی (اسپلینت) به دندان کناری متصل می‌کنند.